افساری بر رعد و برق

ایده تولید انرژی از رعد و برق وسوسه‌انگیز به نظر میاد چرا که هر صاعقه‌ای که از آسمان به زمین برخورد می‌کنه حدود ۵ میلیارد ژول انرژی داره که معادل برق موردنیاز یه خانه به مدت چهارماهه. اما سوالی که ممکنه پیش بیاد اینه که آیا میشه انرژی رعد و برق رو مهار و ذخیره کرد؟ بله شدنیه اما در این مسیر تولید انرژی چالشهای زیادی وجود داره.

چالش اول

ما نمی‌دونیم که صاعقه دقیقا به کجا برخورد می‌کنه. رعد و برق ها نامنظم و غیرقابل پیش‌بینی هستن و تنها بخش کوچکی از اونها به زمین میرسه.

چالش دوم

اجسامی که قراره رعد و برق به اونها برخورد کنه تا ۲۸ هزار درجه سانتی‌گراد گرم میشن و اختلاف پتانسیل تولید شده حداقل ۱۰۰ میلیون ولته. ایجاد تجهیزاتی که بتونه این شرایط رو تحمل کنه بسیار دشواره.

چالش سوم

هر انرژی که از رعد و برق گرفته میشه باید یا فورا استفاده بشه یا برای استفاده در آینده در جایی ذخیره بشه. تبدیل انرژی بسیار زیاد صاعقه به جریان متناوب و ولتاژ پایین خانگی هم کاری سخته. از طرف دیگه ساخت باتری‌هایی که بتونن این انرژی رو در خودشون ذخیره کنن هنوز میسر نیست.

چالش چهارم

درسته که در هر بار ایجاد صاعقه انرژی زیادی تولید میشه اما بخش زیادی از این انرژی به صورت گرما در جو پخش میشه و هدر میره. البته چالش های دیگه‌ای هم وجود داره در نتیجه تاکنون این طرح عملی نشده اما کسی چه میدونه شاید در آینده‌ای نه چندان دور انسان بتونه انرژی رعد و برق رو هم تحت کنترل خودش دربیاره.

مطالب جدید