پنج فعالیت انسانی که باعث زمین‌لرزه میشن

در سیاره ما زلزله‌ها همیشه در حال وقوعن. بر اساس گزارش‌ها، سیاره ما هر سال حدود ۲۰۰۰۰ زلزله رو تجربه می‌کنه و هر روز حدود ۵۵ زمین‌لرزه در سراسر جهان رخ میده. با این حال، گاهی اوقات زلزله توسط نیروهای طبیعی ایجاد نمیشه، بلکه ناشی از فعالیت‌های انسانیه. البته این لرزه‌ها معمولا خفیف هستن و توسط انسان قابل درک نیستن اما توسط دستگاه‌های لرزه‌نگار قابل ثبت شدن هستن. بریم تا با هم ببینیم انسانها چطوری می‌تونن باعث ایجاد زمین‌لرزه بشن:

شماره ۱: پروژه‌های معدنی

معدن کاری یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های انسانیه. امروزه شرکت‌های معدنی بیشتر از گذشته در حال حفاری و خروج مواد معدنی از زمین هستن. با خروج این مواد، ناپایداری در زمین رخ میده که میتونه باعث زمین‌لرزه بشه.

شماره ۲: سدسازی

یکی دیگه از فعالیت‌های انسانی که میتونه باعث زلزله بشه سدسازیه. مخازن بزرگ آب میتونن باعث ایجاد زلزله بشن چون باعث ایجاد تنش در زمین به دلیل وزن آب میشن. از طرف دیگه با افزایش فشار منفذی سنگ زیر مخزن ضعیف‌تر عمل میکنه.

شماره ۳: حفاری

تزریق مایع با فشار بالا به سنگ‌های زیرزمینی به منظور استخراج نفت یا گاز هم میتونه باعث ایجاد زلزله بشه.

شماره ۴: انفجارهای هسته‌ای

یه انفجار هسته‌ای میتونه باعث زلزله و حتی پس‌لرزه بشه. با این حال، زمین‌لرزه‌های ناشی از انفجار بسیار کوچکتر از زمین‌لرزه‌های طبیعی هستن و الگویی متفاوت دارن و البته که همه انفجارها باعث زلزله نمیشن

شماره ۵: کنسرت‌ها و گردهمایی‌ها

تشویق، جیغ، پرش، رقص و صداهای بلند در یک کنسرت یا گردهمایی میتونن باعث ایجاد لرزه بشن مثل لرزش‌های ناشی از کنسرت تیلور سویفت در سیاتل که توسط لرزه‌نگارهای محلی ثبت شد. ارتعاشات ایجاد شده توسط تماشاگران معادل یه مینی‌زمین‌لرزه به بزرگی 2.3 در مقیاس ریشتر بوده

مطالب جدید